8. Intersport Túranap és Terepfutás - Itiner

Rövidtáv (10,1 km), középtáv (18,33 km), hosszútáv (29,65 km) közös szakasz: Az iskola udvarából kilépve jobbra fordulunk, a Dózsa György utca melletti járdán haladunk, majd kb. 150 m után jobbra fordulunk a Kert soron. Az utca végén balra, a Márton úton folytatjuk utunkat, ami elvezet minket a Hegyalja utcáig, ahol jobbra fordulunk, és elindulunk föl, a kőbánya felé. Az utca tetején jobbra kanyarodunk a Rókavár utcába, és kb. 50 m után balra befordulunk, a Bérctető utcába. Az utca végén, miután a füves rézsűt is megmásztuk, jobbra fordulunk a Gyöngyvirág utcán, és kb. 10 m megtétele után a P háromszög jelzést követve balra bekanyarodunk az ösvényre, ami elvezet minket a kőbánya bejáratánál lévő sorompóig, ahol utunkat jobbra fordulva folytatjuk tovább, a kőbánya belseje felé. Itt a bánya szintjein keresztül végig a P háromszög jelzést követjük. A bánya teteje után néhány száz méterrel elérjük a P minusz jelzést, amin balra kanyarodunk. A Róka-hegy platóján kanyarog az ösvény a talpunk alatt, végig kövessük a P minusz jelzést és a szalagozást. Amikor kiérünk a nyílt területre, elénk tárul a Kevélyek látványa. A József-hegyen a T-kanyar utáni elágazásban balra, majd a nyaralók kerítése mellett haladunk tovább, és hamarosan az ürömi műútnál találjuk magunkat (3,64 km, 124 m szintemelkedés). Figyeljünk a forgalomra, és óvatosan keljünk át az úton. Ismét emelkedni kezd az út, és egyenetlen-köves felületen botladozhatunk egészen a Kő-hegyi bánya bejáratáig, ahol az első ellenőrző pontot találjuk (5,05 km, 238 m). Innen a már ismert P minusz elzésen újra átkelünk az aszfaltúton, majd kb. 350 m után balra kanyarodunk a P+ jelzésre. 500 m után egy hármas elágazásban, a jelzést elhagyva egy kovácsoltvas kapunál a jobb oldali utat, az Árok utcát választjuk, ezen ereszkedünk a város felé. Egy zöldre festett kis játszótérnél jobbra fordulunk a Rézüst utcába, felkaptatunk egy meredek emelkedőn, majd balra térünk az Óbor utcába. A Tamás utcai urnatemető után jobbra, majd az első lehetőségnél balra kanyarodunk, átkelünk egy aszfaltúton, és egy keskeny aszfaltos ösvényen megyünk 20 métert. Elérjük a Mező utcát, aminek a jobb oldalán lévő parkot a magasfeszültségű oszlop irányába átlósan keresztezzük a szalagozás mentén. A park után, a sportpálya és az elektromos telep közötti kis ösvényen végigmenve kiérünk az aszfaltos út előtti drótkerítésig, s a kis töltés tetején futó ösvényen jobbra térve kb. 200 m után balra meglátjuk az iskola hátsó kapuját és a célt (10,1 km, 256 m).

Középtáv (18,33 km) és hosszútáv (29,65 km) közös szakasz Kevély-nyeregig: A P minusz jelzésen folytassuk utunkat! Az Ezüst- Kevély oldalából gyönyörű kilátás nyílik Pilisborosjenőre és az Egri várra. Nézzünk körül! Hamarosan a P négyzet jelzés keresztezi utunkat (6,75 km), de mi ne tántorodjunk el, hiszen vár a Nagy-Kevély csúcsa, utunk legmagasabb pontja (7,59 km, 440 m), 534 m magasságban. Sajnos a csúcson álló kilátó már az enyészeté, de a helyén álló új tábla segít beazonosítani a tájkép elemeit. Elhagyva a csúcsot lejteni kezd az ösvény, és hamarosan a Kevély-nyeregbe érünk a második ellenőrző pontra (8,43 km, 440 m). A hosszú távon indulók ezután tesznek egy kört, mielőtt ismét nyeregben érezhetik magukat. A középtávon túrázók ugorják át a következő szakaszt, és folytassák a közös résztől!

A hosszútáv (29,36 km) további útvonala Kevély-nyeregtől: A K minusz jelzésre váltva jobbra lefelé, Csobánka irányába folytatjuk utunkat. Egy meredek lejtő után széles szekérúton haladunk, nem nehéz követni. Az erdőből kiérve elénk tárul az Oszoly és Csobánka képe. Rövid vágta után az Ózon kemping maradványait csodálhatjuk meg. Újabb közúti átkelés következik a Csobánkai temetőnél (11,2 km, 448 m). A beláthatatlan kanyar miatt legyünk nagyon óvatosak! A temetőben levő csap nem ivóvízként van megjelölve. Tovább gyalogolunk a K minusz jelzést követve. Balra elhagy minket a K kerékpár jelzés (12,65 km), itt jobbra tartunk, kikerüljük a sorompót és a K minusz jelzésen haladunk tovább. 450 m után jobbra elhagyjuk a dózer utat a KZ jelzésen, és egy meredek lejtőn érjük el a Szent-kutat, ami egyben harmadik ellenőrző pontunk is. (13,54 km, 500 m). Lent a pumpálós kútnál megtölthetjük a kulacsainkat (de hamarosan kényelmesebb vízvételi lehetőség lesz Csobánka szélén). A Z minusz jelzést követve érünk el Csobánkára, elhagyjuk a buszvégállomást, egy darabig az úttal párhuzamosan a bal oldalon követ bennünket a Dera-patak. Hamarosan beérünk Csobánka főterére (15,97 km, 513 m). Utunkat innen jobbra a Bem utcán, a P+ jelzésen folytatjuk, az aszfaltút végén ezen hagyjuk el a falut egy keskeny ösvényen. Hamarosan elérjük a S minusz jelzést, ezen jobbra indulunk fel a Kis- Kevély csúcsa felé. 700 m után felérünk a Mackó barlanghoz, itt pihenjünk meg egy kicsit, a mászás nehezén már túl vagyunk. A barlang előtt balra továbbra is felfelé folytatjuk utunkat a S minusz jelzésen. 800 m múlva újra becsatlakozik balról a K minusz jelzés, mi jobbra felfelé tartunk, és 120 méterrel később újra a kevély-nyergi ellenőrző pontunkon vagyunk (19,75 km, 776 m).

A középtáv (18,33 km) és a hosszútáv (29,65 km) közös útvonala a Kevély-nyeregtől a célig: A pecsételés után a hosszútáv útvonalához képest balra, a középtáv eddigi útirányához képest visszafelé a K minusz jelzésen megyünk tovább. Hamarosan az ösvény mellett láthatjuk a Nagy-kevélyi kőfülkét. A bátrabbak felmászhatnak a barlang bejáratához. Egy kőgörgeteges ereszkedés után előbb a Z minusz, majd a S minusz jelzés hagy el minket; mi továbbra is a K minusz jelzést kövessük jobbra, lefelé a nyílegyenes irtáson. Nemsokára elérünk egy szekérutat, itt a K minusz balra fordul, mi ne tegyük! Kövessük a szalagozást, és hamarosan az Egri várnál találjuk magunkat (9,95 km, 440 m / 21,27 km, 776 m). Meglepve tapasztaljuk, hogy a vár filmen teljesen másképp nézett ki! Újabb ellenőrző pont, valamint 10:00 és 15:00 között óránként középkori lovagi játékok várnak minket itt. A szalagozást követve megcsodálhatjuk a Teve-sziklát. Nem is kell nagy fantázia, hogy meglássuk a tevét a furcsa formájú kövekben. Ezután még mindig a szalagozás mentén megcélozzuk Pilisborosjenő templomtornyát. A települést a Fő utcán érjük el, ezen haladunk, míg utunk keresztezi a P négyzet jelzést (11,95 km, 484 m / 22,98 km, 820 m). Itt balra fordulunk a Templom utcára. Még mielőtt elérjük a templomot, jobbra térünk a viacoloros Iskola utcára. (Ha még nem pótolták az utcatáblát, a 3,5 t-s korlátozásról is megismerjük.) Balra tartva elhaladunk a temető mellett. A temető után egyenesen a Kőfuvaros utcán folytatjuk utunkat. Az utca felső végén, jobbra kis szűk ösvény indul az erdőbe. Bátran kövessük (az egyetlen elágazásban balra, a tanösvény E-4 pontja felé tartva), elvezet minket a Kő-hegyi ellenőrző pontig (13,28 km, 594 m / 24,6 km, 930 m). Innen a már ismert P minusz jelzésen újra átkelünk az aszfaltúton, majd kb. 350 m után balra kanyarodunk a P+ jelzésre. 500 m után egy hármas elágazásban, a jelzést elhagyva egy kovácsoltvas kapunál a jobb oldali utat, az Árok utcát választjuk, ezen ereszkedünk a város felé. Egy zöldre festett kis játszótérnél jobbra fordulunk a Rézüst utcába, felkaptatunk egy meredek emelkedőn, majd balra térünk az Óbor utcába. A Tamás utcai urnatemető után jobbra, majd az első lehetőségnél balra kanyarodunk, átkelünk egy aszfaltúton, és egy keskeny aszfaltos ösvényen megyünk 20 métert. Elérjük a Mező utcát, aminek a jobb oldalán lévő parkot a magasfeszültségű oszlop irányába átlósan keresztezzük a szalagozás mentén. A park után, a sportpálya és az elektromos telep közötti kis ösvényen végigmenve kiérünk az aszfaltos út előtti drótkerítésig, s a kis töltés tetején futó ösvényen jobbra térve kb. 200 m után balra meglátjuk az iskola hátsó kapuját és a célt (18,33 km, 612 m, illetve 29,65 km, 948 m).

NÉVADÓ FŐSZPONZOR TÁMOGATÓ
EMMI logó TÁRSSZPONZOR
biotech Mckinley_logo knoppers almdudler_logo_feherhatter szentkiralyi_turanap MÉDIATÁMOGATÓ