Egy amatőr futónak szüksége van-e pulzuskontrollra?

Manapság nagyon divatos a pulzuskontrollt puffogtatni. Vannak, akik elutasítják, mások meg felmagasztalják. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nagy kavarodás van a fejekben ennek kapcsán. Túl gyakran találkozunk azzal a felfogással, hogy a pulzuskontrollos edzések lassú, sőt nagyon lassú futást jelentenek. Ez persze pontatlan féligazság. A pulzuskontroll annyit jelent, hogy az aktuális saját egyéni célzónádban hajtod végre az edzést, függetlenül attól, hogy milyen edzettségi állapotban vagy.

Az, hogy magas vagy alacsony az adott zónához tartozó szívfrekvencia érték, ilyen szempontból teljesen mindegy. A pulzuskontrollált edzés nem azt jelenti, hogy "alacsony pulzuson" kocogsz.

Röviden összefoglalva, a pulzuskontrollált edzés 2 lépésből áll:
1. egyéni pulzus (és tempó) célzónák meghatározása;
2. az egyes edzésfeladatok végrehajtása a saját zónákban.

Ennyi. Se több, se kevesebb.

Ennek megfelelően nem végez pulzuskontrollált edzést az, akin rajta van ugyan a pulzusmérő, de nem ismeri a saját valós (felmért) egyéni célzónáit. Ugyanígy az sem, aki ismeri ugyan a zónáit, de nem tartja be.

De mielőtt kitérünk arra, miért is hasznos a profi sportolókon kívül a szabadidő tevékenységet űzőknek is ezzel a témával foglalkozni, lépjünk egyet hátrébb. Vessünk egy pillantást arra, mi mindennek kell helyén lennie ahhoz, hogy valóban fel tudjunk készülni számunkra kedves és fontos távra, versenyre.

Az alábbi vizsgálatok kifejezetten javasoltak még az előtt, hogy megvesszük álmaink futócipőjét, vagy benevezünk a hőn óhajtott versenyre.

1. Vérvételes vizsgálat
A szervezetünk aktuális állapotáról átfogó képet legegyszerűbben egy komplex vérvizsgálat alapján kaphatunk. A rutinvizsgálat magában foglalja a vérkép elemzést (fehérvérsejtszám, vörösvérsejtszám, hemoglobin, hematokrit), máj- és vesefunkciós értékeket, az ionok (nátrium, kálium, kalcium) a vércukor, valamint a vérzsírok (koleszterin, triglicerid) meghatározását, illetve egy teljes vizeletvizsgálatot. Ezt a szűrő jellegű laborvizsgálatot minden, az egészségével törődő embernek érdemes évente egyszer elvégeztetni. A rendszeres testmozgást végzőknek emellett kiemelt fontosságú a vasháztartás, a D-vitamin-szint ellenőrzése, különösen a téli időszakot követően, amikor nem ritkán találkozunk hiányállapotok kialakulásával.

2. Nyugalmi kardiológiai vizsgálat (EKG + szívultrahang)
Panaszmentes hobbi- valamint versenysportolók esetén is nagyon fontos, hogy a szív esetleges anatómiai vagy funkcionális eltérései napvilágra kerüljenek. EKG vizsgálaton általában már mindenki átesett életében legalább egyszer, azonban évente ezt célszerű megismételni. Szívultrahang vizsgálatról már kevesebben hallottak, pedig minden rendszeres testmozgást végzőnek (vagy azt tervezőnek) szűrő jelleggel legalább 1 alkalommal javasolt a vizsgálat elvégzése. Ennek célja a veleszületett vagy egyéb okból (magasvérnyomás-betegség, asztma) kialakult eltérések feltárása, szükség esetén rendszeres kontrollja. Láthatóvá válnak a szívüregek (a két pitvar és a két kamra), a szívbillentyűk, és a vér áramlása is megítélhető. A szívultrahang a hasi ultrahanghoz hasonló, fájdalommentes vizsgálat.

3. Orvosi terheléses vizsgálat
A) Terheléses EKG: ha a nyugalmi kardiológiai vizsgálat során gyanús jel mutatkozik, vagy akár ismert szívbetegsége van, esetleg edzés vagy verseny során mellkasi panasz vagy megszédülés/ájulás jelentkezett, akkor indokolt a terheléses EKG vizsgálat elvégzése. Ilyenkor maszk nélkül történik a terhelés, melyet a panasz vagy tünet megjelenéséig, illetve ennek hiányában a teljes kifáradásig végzünk. Az EKG-t végig regisztráljuk, és a vérnyomás változását is folyamatosan követjük. Célja a szívritmuszavarok vagy a szív koszorúereken keresztül történő vérellátási zavarának kiszűrése és a szükséges további vizsgálatok vagy kezelések meghatározása. A terhelés végezhető futószalagon vagy kerékpárergométeren.

B) Terhelésélettani vizsgálat (spiroergometria): ha a nyugalmi kardiológiai vizsgálat során a sportolásnak ellenjavallata nem mutatkozik, akkor célszerű a terhelésélettani vizsgálatot elvégezni. Ennek során megvizsgáljuk, hogy terhelés közben hogyan viselkedik a keringési és a légzőrendszer, van-e esetleg terhelés hatására olyan eltérés, ami veszélyes lehet az egészség szempontjából, vagy teljesítménycsökkenést okozhat. A vizsgálat során futószalagon vagy kerékpárergométeren a teljes kifáradásig terheljük a pácienst, és ezalatt valamint utána a megnyugvási periódusban maszkkal mérjük a légzésfunkciót és a gázcserét (oxigén felvételt és széndioxid leadást), monitorozzuk az EKG-t és rendszeresen mérjük a vérnyomást. A vizsgálat panaszmentes esetben évente javasolt.

4. Teljesítménydiagnosztikai vizsgálat (edzésoptimalizálás)
A teljesítménydiagnosztika célja az aktuális edzettségi állapot megítélése és a fejlesztésre szoruló területek meghatározása, mely segítséget nyújt a további edzéstervezéshez. Az aktuális pulzuszónák is meghatározásra kerülnek, és ezek felhasználásával az ajánlott edzésmódszerekre is javaslatokat kap a sportoló. A legyakrabban alkalmazott vizsgálat az úgynevezett laktátméréses lépcsőteszt, amely során folyamatos pulzusmonitorozás mellett az egyes terhelési lépcsők után megmérjük az aktuális tejsav szinteket, amelyből a szervezetben végbemenő aktuális anyagcsere-folyamatokra következtethetünk. A vizsgálat futók esetén futószalagon a teljes kifáradásig zajlik. Az elvégzett edzésmunka eredményének nyomonkövetésére és az edzésprogram időnkénti újratervezése céljából a vizsgálat ismétlése optimális esetben évente 3-4 alkalommal, de minimum 2 alkalommal javasolt.

5. Ortopédiai/gyógytorna felmérés és kezelés
A mozgásszervek anatómiai és funkcionális egészsége nélkülözhetetlen ahhoz, azt a sportteljesítményt tudjuk nyújtani, amire képesek vagyunk. A sérülések, túlterheléses ártalmak sokszor szabnak gátat a további edzésmunkának vagy a versenyre történő felkészülésnek. Ezek a sérülések vagy ártalmak általában megelőzhetők, ebben segít az ortopédiai felmérés és a gyógytornász közreműködésével végzett szakszerű korrekció. Ha már panasz jelentkezik, akkor elengedhetetlen, hogy ortopéd szakorvos segítségét kérjük, az általa javasolt fizikoterápiás kezelések, gyógytorna és gyógymasszázs az esetek jelentős részében gyors és tartós javulást eredményezhetnek.

A felkészülés kapcsán tehát érdemes a pulzuskontrollon túl, inkább rendszerben, folyamatban gondolkodni. A pulzuskontrollos edzések ugyanis akkor nyújtják a legnagyobb hatásfokot, ha megfelelően használjuk. Ehhez szívünk, keringésünk, anyagcserénk aktuális állapotát kell ismernünk, és ezen információk birtokában célszerű az edzésmunkánkat optimalizálni. Ez azért jó, mert úgy lehet fejlődni, hogy közben tartósan nem terheljük túl a szervezetünket. Ez pedig a versenysportolókon kívül azoknak is hasznos, akik saját kedvtelésükért futnak.



A BSI-nél regisztrált sportolóknak a LifeLike Egészségügyi és Mozgásdiagnosztikai Központ külön kedvezményt biztosít, amiről a life-like.hu/bsi oldalon tudsz tájékozódni.

fb share