A nagyböjt
utolsó hete virágvasárnaptól húsvét vasárnapig a nagyhét. Jézus Jeruzsálembe
való bevonulásának emlékére a húsvét előtti vasárnapot virágvasárnapnak
nevezzük. Általánosan elterjedt szokás a nagymise előtti barkaszentelés,
melyet a pap aztán kioszt a hívek között. Virágvasárnap elnevezése a római
egyházban Dominicca palmarum 'pálma vasárnap', ezért mediterrán vidékeken
ilyenkor pálmaágat vagy olajágat szentelnek. A pálmaszentelés szokása már
a VII. században elterjedt volt Itáliában. A megszentelt barkának gyógyító,
rontásűző szerepet tulajdonítottak. Gyakorta leszúrták a földbe, azt tartva,
hogy elűzi a férgeket.
Nagycsütörtökön
elhallgatnak a templomok harangjai, azt tartják, a harangok
Rómába mentek, ott gyászolják Krisztust. Szokás volt ilyenkor kereplővel
zajt kelteni, így gondolták elűzni a gonoszt és így helyettesítették a
harangokat. Liturgikus szokás a nagycsütörtöki lábmosás. Általában magas
rangú egyházi személyek mosták meg ilyenkor tizenkét szegény ember lábát.
Szintén liturgikus eredetű szokás a pilátusverés
vagy égetés. A templomban a gyerekek égtelen zajt csaptak (verték
a padokat), vagy a falu határában Pilátust jelképező szalmabábut égettek.
Elterjedt szokás nagycsütörtökön a virrasztás,
annak emlékére, hogy Jézus az olajfák hegyén virrasztott.
Bizonyos vidékeken a nagycsütörtököt zöldcsütörtöknek
is nevezték, mivel ezen a napon zöld növényekből készült ételeket főztek
(sóska, spenót stb.) a bő termés reményében.
Nagypénteken halt kereszthalált Jézus.
A keresztények körében a bűnbánat, a mély gyász és a szigorú böjt napja.
A templomokban az oltárakat letakarják, a harangok némák. Ezen a napon
a passiójátékok, élőképes felvonulások világszerte ismert szokások. Rómában
minden évben a Pápa közreműködésével elevenítik fel a keresztút (Via Crucis)
stációit. Nagypéntekhez
babonás félelmek kötődnek a paraszti életben. Tiltották az állattartással,
földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek kenyeret (mert kővé
válik), nem mostak (mert a ruha viselőjébe villám csapna), nem fontak.
A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak mágikus erőt tulajdonítottak.
Nagypénteken napfelkelte előtt friss kútvízzel
vagy patakvízzel kellett mosakodni, az védett a betegségek ellen.
Ezt a hajnali vizet aranyvíznek nevezték.
Az állatokat is kihajtották a patakhoz itatni, és le is fürösztötték őket,
hogy ne legyenek betegek. Szokásban volt a határjárás, határkerülés is.
Ilyenkor a férfiak a templom előtt gyülekeznek, csoportosan mennek a határba,
ahol zajkeltéssel, kerepléssel űzték el az ártó erőket a földekről.
Nagyszombaton véget ér a 40 napos böjt, és újra
megszólalnak a harangok. Legjelentősebb eseményei a nagyszombatnak
a víz- illetve tűzszentelés. Katolikus templomokban a gyertyát a megszentelt
tűz lángjáról gyújtják meg. Az új tűz gyújtása a remény szimbóluma is.
Jellegzetes szokás még a feltámadási körmenet szombat estéjén.
Húsvét
vasárnapján a kereszténység legnagyobb ünnepét, Jézus feltámadását ünnepli.
Ünneplése a VIII. század körül vált általánossá, bár már a
III. századból vannak adatok, melyek húsvét vasárnap megünneplésére utalnak.
Ezen a napon a reggeli mosdóvízbe sok helyütt piros tojást tettek, ennek
egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. Női munkákat tiltó nap volt,
nem szabadott seperni, főzni és mosni sem. Az állatokat sem fogták be
ezen a napon. A húsvéti szertartásokhoz kapcsolódik
az ételszentelés szokása. A sonkát, bárányt, tojást, kalácsot
a templomban megszenteltették, ezután mágikus erőt tulajdonítottak neki.
A morzsából vittek az állatoknak is, hogy jól szaporodjanak, egészségesek
maradjanak. A sonka csontját a gyümölcsfára akasztották vagy a földekre
vitték a jó termés reményében. Vasárnap hajnalán szokásban volt a Jézuskeresés.
Ilyenkor sorban felkeresték a falubéli kereszteket. A Zöldágjárás
szép szokása tipikus tavaszi, a természet megújhodását ünneplő énekes
játék. A lányok kettes sorban állva, felemelt kezükből sátrat formálva,
énekelve haladtak végig a falun (Bújj, bújj zöld ág...). Bizonyos vidékeken
szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely magaslaton nézni, hiszen a felkelő
nap is a feltámadás szimbóluma.

Húsvéthétfő a magyar népéletben
a locsolkodás napja. A szokásról már XVII. századi írásos emlékek
is fennmaradtak. A víz megtisztító, megújító erejébe vetett hit az alapja
ennek a szokásnak, mely aztán polgárosodott formában (kölnivízzel locsolás)
megmaradt a városokban napjainkig. Bibliai eredetet is tulajdonítanak
a locsolkodás hagyományának, eszerint a Krisztus sírját őrző katonák a
feltámadás hírét vevő, ujjongó asszonyokat igyekeztek lecsendesíteni úgy,
hogy lelocsolták őket. Vidéken egykor kútvízzel, vödörből locsolták le
a lányokat, sőt egyes vidékeken a patakban megfürösztötték őket, sajnos
ha hideg volt húsvétkor bizony betegség is származhatott ebből.
Erdély
bizonyos vidékein a fiúk a kiszemelt lány (amelyik a legjobban tetszik
nekik) kapujára nyírfaágat tűznek, másnap pedig csapatostul kérnek bebocsáttatást,
és kíméletelenül megöntözik vödörből a választottjukat. A lányok a locsolóknak
festett (piros vagy hímes) tojást adtak cserébe. A tojásfestésnek
komoly hagyományai vannak Magyarországon. Természetesen az asszonyok,
lányok dolga volt, vidéken a házaknál természetes anyagokkal festették
a tojásokat, például hagyma héjával, zöld dió főzetével. A tojás írásának,
azaz a cirkalmas minták készítésének legegyszerűbb módja az, ha a mintát
viasszal készítik el, majd a tojást festékbe mártják. Így a mintát a viasz
miatt nem fogja be a festék. Vannak olyan tájegységek, ahol kezdetben
csak a köszöntő mondás volt divatban, a locsolkodás szokását csak a XX.
században vették át (bukovinai székelyek). Dunántúlon a locsolkodással
egyenértékű szokás volt a vesszőzés.
Sibának nevezték a vékony általában
fűzfavesszőből font korbácsot, mellyel a legények megcsapkodták a lányokat.
A vesszőre a lányok szalagot kötöttek és a fiúkat borral vendégelték meg.
Fehérvasárnap vagy mátkáló vasárnap
a húsvétot követő vasárnap. A római
katolikusoknál a húsvéti ünnepkör zárónapja. Jellegzetes szokása
ennek a napnak a komálás vagy mátkálás. A szokás a lányok (ritkábban lányok
és fiúk) közötti barátság megpecsételéséről szól. Komatálat küldtek egymásnak
gyümölccsel, borral, hímes tojással, süteménnyel.
Szimbólumok
A
tojás ősi termékenység szimbólum, szinte minden népnél fellelhető.
A születés, a teremtés (ld.: Kalevala), a megújhodás jelképe. A
kereszténységben a feltámadás szimbóluma lett. A tojás szimbolikáját
még a baromfitartással nem foglalkozó északi népeknél is felleljük, ők
a madarak tojásait gyűjtötték az erdőn. Magyarország területén már az
avarkori sírokban is találtak díszített tojásokat. A bukovinai székelyek
a nagyhéten felállított jelképes Krisztus-sírba is tesznek díszes tojást.
A
másik alapvető húsvéti szimbólum Magyarországon a barkaág,
melyet a templomban is megszenteltetnek. Ennek eredete a virágvasárnap
ünnepléséhez nyúlik vissza. A mediterrán országokban ilyenkor pálmaágat
vagy olajágat szentelnek, a hagyomány szerint ugyanis Jézus jeruzsálemi
bevonulásakor az emberek a béke jelképét, pálmaágat tartottak a kezükben.
A mi éghajlati viszonyaik közepette természetesen a pálmaág nem áll rendelkezésre,
ezért itthon a barka vette át ennek szerepét. Északi országokban, ahol
a barka sem nyílik ki Húsvétra, valamilyen éppen rügyező ágat vagy száraz
virágokat visznek a templomba virágvasárnapon.
A
húsvéti bárány rituális szerepe Magyarországon az utóbbi időben
jelentősen csökkent, de ábrázolásokon, képeslapokon még mindig sűrűn találkozni
vele. Hazánkban a bárányhús fogyasztása egyre ritkább, bár a múlt század
első felében juhtartó vidékeken még gyakori volt a húsvéti tejes (szopós)
bárány fogyasztása, amelyet napjainkra szinte teljesen kiszorított a sonka.
Mediterrán vidékeken főleg Görögországban és Olaszországban viszont az
ünnepi asztal elmaradhatatlan része a sült bárány. A jelkép eredete bibliai,
a zsidók bárányt áldoztak Istennek, és bárányvérrel kenték be házuk ajtaját,
így a halál angyala elkerülte őket az egyiptomi rabság évei alatt (elkerülés:
Pészach). Jézus
kereszthalála is az áldozatot hordozza magában, hiszen halála által váltotta
meg az emberiséget (Agnus Dei: Isten báránya).
A húsvéti nyúl jelképe Németországból
ered, nálunk csak a polgárosodással, a XIX. század folyamán honosodott
meg. Eredete igen érdekes, a húsvéti Holdban egy nyúl képét vélték felfedezni,
azonkívül a nyúl maga is termékenység szimbólummá lett, rendkívüli szaporasága
okán. Szintén német hatásra terjed napjainkban az a szokás, hogy a barkaágat
feldíszítik kifújt piros tojással, apró figurákkal.
Forrás:www.unnep.mentha.hu
|