Ötletek/tippek

A nagy futóknak olyan könnyen megy. Tényleg így van?

Könnyű dolog tippeket összeszedni a maratonfutáshoz. A könyvek és a mesterek ugyanazt mondják: igyál rengeteg vizet, tankolj szénhidrátot, ügyelj az edzéseidre. Néha azonban a tervek rosszul sülnek el. A problémák áttörnek és a szépen kidolgozott terveket dugába döntik. Az ujjak nyirkosak, a gyomor háborog, a hólyag megtelik. Akkor pedig hogyan tovább? Megkértünk egy pár maratonistát - az amatőr futóktól az elit maratonistáig - hogy felejtsék el a pozitív tanácsokat és vegyék elő emlékeiket a fájdalomról. Arról kérdeztük őket, milyen volt, amikor nem jól csináltak valamit és rossz vége lett a dolognak. Szerencsétlenségről szóló történeteik szerepelnek itt, melyek lehetőséget adnak a kevésbé tapasztalt maratonfutóknak, hogy a könnyebb úton tanulják meg a nehezebb utat - mások tapasztalatai alapján.

Olvasd tovább és megtudod, Amy Shipley, a Washington Post újságírója szerint mit nem szabad csinálni..

Frissítés nyáron

Miért kell fokozottabban ügyelni a folyadékbevitelre a nyáron?

A Vital Magazin cikkéből most megtudhatod!

Ötletek első maratonistáknak

Elissa Leibowitz és Effie Dawson, a Washington Post szerkesztőcsapatának tagjai miután lefutották életük első maratoniját, összeállították az itt következő listát azokról a dolgokról, amiket jobb szerettek volna már a verseny előtt tudni. Első maratonidra készülsz? Ezek a tanácsok neked is hasznosak lehetnek.

Futás hőségben

Még egy hosszú és kemény tél után is beköszönt a forró nyár. A hőség miatt futáskor figyelnünk kell bizonyos dolgokat egészségünk megőrzése és a kívánt edzéshatás elérése érdekében. Fogadd meg a német Laufsport magazin tanácsait, hogy élvezetes, hatásos legyen a felkészülés, az edzés a melegben is!

Szurkolók tízparancsolata

Egy maratonra, félmaratonra nem csak a futónak kell felkészülni. Ha most készülsz az őszi Nike Félmaratonra vagy a Plus Maratonra, ne feledkezz meg a szurkolóidról sem, hiszen a barátok és családtagok nagyon értékes mentális támogatást nyújthatnak több módon is.

Ötletek szurkolóknak

Futósérülések és gyógyításuk

Apró fájdalmak, húzódások. A futómániásoknak persze eszük ágában sincs leállni, inkább felvállalják a fájdalmat, és tovább edzenek. A sportorvos szavai azonban megnyugtatóak: a futás közben érzett fájdalmak túlnyomó többségével életünk végéig elboldogulhatunk, nem fordul rosszabbra az állapotunk. Ha viszont az adott fájdalom megváltoztatja a futótechnikát, - például jobban terhelünk az egyik lábra mint a másikra, bicegünk, spiccen kezdünk futni, stb.- akkor muszáj egy időre felhagyni kedvenc sportunkkal és szakorvoshoz fordulni. A futóedzések hatására kialakuló jellegzetes sérülések okai ismertek: a túl sok edzés és kevés regenerációs idő, a rendszeres túledzés és a helytelen futótechnika rövidebb vagy hosszabb távon sérülésekhez vezet.

John Santon: Téli kocogás

Különleges élvezet elsőként taposni a hóba, ne mulasszuk hát el azt az izgalmat, amit egy friss, napsütéses kora reggelen futás jelent, vagy azt a gyönyört, amit akkor érzünk, amikor keresztül kocogunk az esti sötétségen, ahogy hatalmas hópelyhek szállingóznak a csendben. A friss hóban való futás új elemmel gazdagítja edzéstervünket; kerekedjünk fel és élvezzük a futás vagy a sétát. Tény, hogy ezen hideg téli napok jellem formálóak, visszaköszönnek a hosszú távfutás későbbi szakaszaiban. Ha valaha tehát erősnek érzed magad a hosszú távfutás második felében, emlékezz azon hosszú téli kocogások kihívásaira, melyeknek megfeleltél.

Monspart Sarolta : 21 tanács a félmaratonhoz

Mit tegyünk a félmaraton előtti utolsó hónapban, utolsó héten, és utolsó napon? Monspart Sarolta tanácsait érdemes megfogadni!

Monspart Sarolta: A legyőzhető távolság 21 097 lépésben

Tegyük fel, hogy átlagosan 1 métereseket lépünk a versenytempónkban, akkor a félmaratonunk 10548 bal-lépés és ugyanennyi jobb is. Ha másodpercenként kettőt lépünk, akkor 2 óra 55 perc alatt érünk célba, ha gyorsabban szedjük a lábunkat és például másodpercenként hármat lépünk a rajttól a célig, akkor 1 óra 57 perc alatt győzzük le a távolságot. Lehet játszani a számokkal, de a valóságban nem egyforma a 21097 lépés. Eleinte gyorsabban és hosszabbakat, majd lassabban és rövidebbeket lépünk.

Monspart Sarolta : Céltól a rajtig - avagy verseny verseny hátán

Szerencsére tavasszal és ősszel is sok a futóverseny, nagy a kínálat. Ekkor lehet és kell is másként edzeni, hiszen épp verseny előtt vagy épp verseny után vagyunk. Ez jó! Minden jó, ami nem megszokott, ami újszerű, ami változó. Ráadásul a versenyek sem egyformák, így a felkészülés futásai illetve a levezető-edzések sem egy-egy hétvégi célba érés után.

Edzés hideg időben

A csípősebb őszi reggelektől egészen a tavasz közepéig néha szenvedés a kinti - amúgy csodálatos élményeket kínáló - testedzés. Ha valami, hát egy intervall edzés megoldható sállal a száj előtt, fülvédővel és kapucnival: amikor a torokfájdalom elkezdődne, futásból érdemes gyaloglásra váltani, hogy a szapora légzés lassuljon, az edzést megkeserítő fájdalom elmúljon. Aztán ismét mehet a futás!

Téli edzések fagypont alatt

Futónak a téli időjárás olyan, mint autón a fékezés. Természetes, hogy a legjobb edzésidőket nem télen futja a futó. Télen hideg van, csúszik a jeges talaj, és általában sötétben gyűlnek az edzéskilométerek. De nem veszélyesebb futni télen, mint nyáron, ha kellően lassúbb a tempó és célszerű a sportöltözet. A felesleges, téli sérülések is elkerülhetőek, ha a futó nem konok "sebességzabáló", viszont lelkiismeretes bemelegítő.

Az év végi aktív pihenő

"Az életet senki sem kapta örökbe, csak használatra" - írta Titus Lucretius időszámításunk kezdete előtt pár évtizeddel. Akkor használjuk az életünket okosan és örömmel! Így a két futóévad között az átmeneti időszak aktív pihenőjét is okosan, szórakoztató sportmozgással és játékos testedzéssel, örömmel végezzük!

Chris Bergland esete a futópaddal

tn_futopad.gif

Bergland, amerikai ultratriatlonista története 1988-ban kezdődött, amikor először próbálta ki, milyen dolog futógépen edzeni. Az ok igen prózai volt: Bergland ugyanis utálja a hideget. A gépen lefutott edzéskilométerek tucatjait követően azonban annyira megszerette a masinát, hogy kint a szabadban már nem is nagyon szeret futni. Nemcsak azért, mert a szobában jobbak a hőmérsékleti viszonyok és komfortosabb az edzés. Hanem azért is, mert volt valami misztikus a lába ütemes dobogásában, meg aztán ott voltak azok a még misztikusabb számok azon a piros, digitális kijelzőn.

fb share