Balatontól Balatonig: télen se állj meg!

Siófokon a hét végén ünnepélyesen belefutottunk a télbe a 11. Intersport Balaton Maraton és Félmaratonon, s ugyancsak Siófokon hatalmas örömmel kifutunk belőle a következő márciusi SPURI Balaton Szupermaratonon. De mi történik a kettő között? Láblógatás? Nassolgatás? A futócipő naftalinba helyezése? Dehogy is!

Először is december hatodikán a Budapesti Corvinus Egyetemnél itthon eddig sosem látott Mikuláskoncentráció lesz, akkor rendezzük ugyanis a Rossmann mikulásfutást. De ezt a 2,7 kilométert leszámítva nem biztos, hogy a hideg és a tél beálltával mindenkinek a futás jut eszébe, ami pedig lehetne máshogy is!

Bizony, hajlamosak vagyunk ilyenkor lazulni, jó mélyre, a szekrény aljára tenni a futócipőt és a ruhákat. Pihenünk, aztán karácsonyi készülődés, eszem-iszom, szilveszteri mulatság, újévi hidegindítás, és úgy eltelt másfél hónap a télből, hogy nem végeztünk érdemi edzésmunkát, pedig onnan már csak két hónap és helyt kell állnunk a Balaton Szupermaratonon a csapatunkért, vagy akár egyéni indulóként kell odatenni magunkat.

Persze, kifogást mindig lehet találni: esik az eső, esik a hó, latyak van, hideg van, csúszik, későn világosodik, korán sötétedik, különben is tél van, ilyenkor a medvék is alszanak. Igen ám, viszont a medvék nem fognak ott toporogni tanácstalanul a tavaszi versenyek rajtvonalán. Nem ők lesznek, akik már a bemelegítés előtt leizzadnak a gondolattól, hogy itt bizony apait-anyait bele kell adni, nem ők fogják fél távnál azt gondolni, hogy bárcsak egész télen edzettem volna! (Oké, egy Grizzly nem fut hosszúkat, csak amolyan sprinteket, azt viszont akár 50 km/órás sebességgel. Nem is engedik nevezni sehova.)

De térjünk végre a lényegre! Ha teljes értékű futóévet szeretnél, szuper tavaszi eredményekkel, ahhoz bizony télen is futni kell. A tél az alapozás időszaka, a kilométereket gyűjtjük, az állóképességünket fejlesztjük.

Milyen kifogások is voltak fentebb? Ja, igen! Az időjárás. A tél már csak ilyen, hideg, csúszós, latyakos. De ezek csak körülmények. Lássuk be, ha az ideális körülményekre várnánk, csak nagyon ritkán mennénk ki edzeni. Programozzuk át magunkat! Ne az elindulás nehézségét nézzük, hanem a hazaérés és a teljesítés örömét. Könnyítsük meg a dolgunkat: legyen előkészítve a futóruha, eddzünk terv szerint, ezek megkönnyítik a meleg szobából való elindulást. Jutalmazzuk a teljesítést forró teával, kakaóval, meleg fürdővel, és alkalmanként egy kis forralt bor is belefér.

Aztán pedig a tél nem a kihívásokról szól. A tél az alapozás ideje, amikor nem kell megszakadni. Itt a legjobb alkalom, hogy a futótársakkal fuss, együtt fedezzétek fel futva azokat a helyeket - immár télen -, ahol nyáron még kemény résztávos edzéseket csináltál, vagy izzadva próbáltad meg megjavítani valamelyik távon az addigi legjobb idődet. Szóval csak lazán, jókedvvel, csapatban. Hiszen nem kerget a grizzly.

Máshonnan közelítve ezeket a kifogásokat pedig ma már potom pénzért be lehet szerezni a különféle alá- és föléöltözeteket, hogy a hideg ne legyen kifogás. A motiváció azonban akkor a legnagyobb, ha céljaink vannak. Minél konkrétabb, annál könnyebb. Nézz ki egy tavaszi célversenyt, nevezz be, így egész télen muszáj készülnöd, hiszen, egy visszaigazolt nevezésnél nincs komolyabb hajtóerő!

Szóval, fusd át velünk a telet, és találkozzunk tavasszal is csúcsformában!

fb share