kanada - 2004 Running Room maraton

A Budapest Maraton

Írta: Steve Mattina

Budapest - egy olyan város, melyet mintha hatból gyúrtak volna össze. Hihetetlen építészeti és kulturális örökségével méltán hívhatjuk Kelet Európa Párizsának. Ez a nagy, de továbbra is barátságos város sikeresen védi a régi értékeket, miközben nyitott az újra. Itt a történelem ugyanúgy harmonizál a modern értékekkel, ahogy a hegyeket kiegészíti a városon 28 km-en keresztül kanyargó Duna. Bár a várost már csak fizikailag osztja ketté a Duna, egykoron Buda és Pest külön települések voltak. A két település 1872-ben egyesült. Bár a II. Világháború lerombolta a várost, ez a háború utáni újjáépítésekkel visszanyerte régi glóriáját.
Hát ez az a hely, ahol mi futók a világ minden tájáról összegyűltünk a 2004-es PLUS Budapest Maraton alkalmából, hogy élvezzük az eseményt, mely minden bizonnyal hamarosan a világ legkedveltebb maratonjai közé emelkedik. A maratont számos elő-esemény előzi meg, a reggeli futástól kezdve az életmód kiállításon át a tészta partiig. Az 5 km-es reggeli futás a csodálatos Margit szigeten kap helyet, mely egy kicsiny sziget a Duna közepén és remek termál hoteleknek ad otthont. A sziget kitűnően megfelel a hagyományos futó edzésekhez is, mivel rekortán pálya futja körbe. A versenyközpontban megkapjuk a rajtcsomagot a rajtszámmal, pólóval, sapkával és jeggyel a tészta partira. A hagyományos tészta parti jó lehetőség a többi futóval közös pihenésre, beszélgetésre, miközben finom makarónit, jégkrémet és sört is fogyaszthatunk közben - mindezt a rajtcsomag biztosítja.

Ami a Budapest Maratont különlegessé teszi az nem csak a csodálatos verseny szervezés, hanem az útvonal látványossága is. A verseny a csodálatos Városligethez közeli impozáns Hősök teréről indul - a tér fölé Gábriel arkangyal emelkedik mindkét oldalról híres történelmi uralkodók szobraival övezve. Egy magyar dobos zenekar adja meg a rajt alaphangulatát. Ugyanakkor a bemondó külön-külön köszönti az összes ország versenyzőit. Amikor Kanadára került a sor, a Denman Running Room vankuveri csapata együtt örülhetett a többi kanadai futóval, együtt képviselve ezzel országunkat. A rajtpisztoly eldördülésével megindultunk, hogy teljesítsük a magunk 42 km-ét.

A maraton útvonala Budán és Pesten is átvezet, négyszer keresztezi a Dunát, így átfutottunk a Lánchídon és a Szabadság hídon is. Majd betértünk a Margitszigetre és természetesen nem lehetett kihagyni a Parlamentet és a Budai Várat. A táv végéhez közeledve visszatértünk a Hősök terére, azon átfutva pedig a célba, ahol a versenyigazgató minden befutót személyesen üdvözölt. Mindenki érmet és befutócsomagot kapott. Fáradt lábakkal csatlakoztunk más futókhoz, hogy élvezettel elfogyasszuk az energiaitalt, chipset, csokit és más finomságokat, amiket a befutócsomag tartalmazott - ne felejtsük el a hideg sört sem. Ezután a Széchenyi fürdő felé vettük az irányt, Magyarország egyik leghíresebb termál fürdője felé, ahová a rajtszámunk felmutatásával beléphettünk és a különböző méretű termál medencékbe áztatva elcsigázott testünket frissülhettünk.

A Budapest Maraton több eseményt is egyesít magában, azon felül kitűnő szórakozást nyújt a hosszú táv teljesítésére képtelen futóknak, családtagoknak is. A maratontól idegenkedők választhatnak a 3,5 km-es, a 7,5 km-es távok és a maraton váltók közül. Az esemény külön figyelmet fordít az első maratonistákra: a távot először teljesítők külön rajtszámot kapnak a hátukra, mellyel felhívhatják futótársaik figyelmét, hogy még kezdők. Így lehet őket segíteni, bátorítani a távon. A kitűzött idők teljesítésében iramfutók segítenek, olyanok, mint a Running Room nyuszijai, de itt az iramfutókat lufikkal jelölik.

A futóknak alkalma nyílik, hogy részt vegyenek a verseny után egy hajós vacsorán a maraton estéjén. Ez nagyszerű lehetőség, hogy a várost éjszaka is megcsodálhassuk, miközben kitűnő magyar ételt és bort kóstolgatunk hozzá.

Mivel a maraton csak egy gyors városmegismerést tesz lehetővé, ezért érdemes pár nappal tovább maradni és felfedezni a város kínálta lehetőségeket. A verseny utáni napon meglátogattuk a Vásárcsarnokot, ahol magyar ételek és portékák közül válogathattunk. Valamint egy borpincében is megfordultunk, ahol svájci futókkal találkoztunk - könnyű volt őket megismerni, hiszen a maratonos pólójukban voltak. Közösen kóstolgattuk a borokat és megvitattuk maratoni élményeinket, melyekkel Budapesten gazdagodtunk.

Mindent egybevetve, a Budapest Maraton mindennel rendelkezik, hogy kitűnő célpontjává váljék a futóknak.